دانلود پایان نامه برآورد میزان افت چوب در مراحل قطع و استحصال در دو روش بهره‌ برداری سنتی و صنعتی
نوشته شده توسط : جلال

چکیده:

این تحقیق به منظور برآورد میزان افت چوب در مراحل قطع و استحصال در دو روش بهره‌ برداری سنتی و صنعتی در پارسل ۲۳ از سری یک حوزه‌ آبخیز شماره ۱۷ شفت اجرا گردید. در این تحقیق پس از قطع درختان کلیه محصولات چوبی در ۴ طبقه قطری اندازه گیری شدند.

نتایج بدست آمده نشان داد که بیشترین میزان تولید محصولات چوب در هر دو روش بهره‌برداری در کلاسه قطری ۳ می باشد و کمترین میزان افت چوب نیز در کلاسه قطری ۳ می باشد.

میزان تولید محصولات چوبی در روش بهره‌برداری صنعتی در تمام کلاسه‌های قطری از روش بهره‌برداری سنتی بیشتر و میزان افت چوب در روش بهره برداری صنعتی در تمام کلاسه های قطری از روش بهره برداری سنتی کمتر است.

۱-۱- مقدمه

کشورایران وسعتی حدود ۱۶۵ میلیون هکتاردارد که تنها ۱۰درصد از آنرا زمینهای با خاک مرطوب و آب فراوان شامل می شود وبقیه سطح کشور دارای آب و هوایی نیمه خشک تا خشک می باشد. جنگلهای تجارتی وانبوه تنها در مناطق مرطوب یعنی در دامنه البرز شمالی در سه استان گیلان و مازندران و گلستان وجود دارد. این مناطق در برنامه ریزیها بعنوان قطب تولید چوب در نظر گرفته شد که ۳/۱ میلیون هکتار از مجموع ۹/۱ میلیون هکتار پوشش جنگلی شمال بعنوان جنگل تجارتی محسوب میگردد. در این مساحت محدود ولی پر ارزش عملیات بهره برداری انجام می پذیرد. روند توسعه و پیشرفت در صنایع وابسته به چوب وارتقاء ارزش آن بعنوان یک ماده اولیه مورد نیاز و در نظر گرفتن امکان استفاده های بهتر و اصلح از کلیه محصولات جنگلی موضوع بررسی افت به لحاظ صنعتی و نوع محصولات بر اساس نیازهای مصرفی و صنعتی موجود در آنها از اهمیت خاصی برخوردار میباشد داشتن یکسری اطلاعات جدید و تکمیلی در ارتباط با تولیدات در بهره برداری نه تنها مفید و حتی ضروری خواهد بود. به منظور تامین حداکثر ارزش چوب، لازم است اولا مسئولین بهره برداری از کمیت و کیفیت محصولات احتمالی چوب از برداشت آگاهی داشته باشند تا بتوانند در زمینه برنامه ریزی امور(تعداد کارگر ساعت، ماشینها و هزینه ها، روشها یا سیستمهای بهره برداری و بعلاوه آگهی های پیش فروش، اطلاع از میزان و حدود در آمدها و غیره ) اقدامات و پیش بینی لازم اولیه را انجام دهند.

حجم کل نشانه گذاری را میتوان از صورت مجالس قطع در پارسل های مختلف قطع و نشانه گذاری با تقریب قابل قبول بدست آورد. این صورت مجالس تعداد، قطر برابر سینه، گونه، حجم واغلب ارتفاع تقریبی درخت را بدست میدهند. اما اینکه چوبهای برداشتی از چه ابعاد و اندازه وحجمی برخوردار میباشد و سهم حجمی هر یک از محصولات چه میزان است، نیاز به بررسی و تحقیق دارد. هدف این تحقیق بدست آوردن اینگونه اطلاعات بر روی گونه راش میباشد. با در دست داشتن این اطلاعات میتوان درصد حجمی و تعداد و ابعاد مختلف تولیدات چوبهای قابل انتظار از آن را استخراج نمود. البته در صد قسمتهای مختلف تولیدات (گرده بینه، چوب آلات الواری و تراورسی، لاشه کاتین، گرده کاتین و هیزم ) بسته به منطقه جنگلی، حاصلخیزی خاک، وضعیت آب وهوایی، گونه درخت، قطر برابر سینه یا سن درخت و حتی ارتفاع درخت متفاوت میباشد.

بدلیل وضعیت جنگلهای شمال ایران با شرایط خاص رویشگاهی و عدم اجرای روشهای صحیح جنگلداری که درختان اغلب قطور و حجیم میباشند و بنابه دلایلی که در فوق نیز اشاره گردید میبایستی برای مناطق مختلف جنگلهای تجارتی شمال کشور بررسی میزان افت چوب در مرحله قطع و تجدید حجم و استحصال انجام شود. به همین منظور تحقیق حاضر بعنوان گامی نخست در یکی از نقاط جنگلهای شمال ایران (پارسل ۲۳ از سری ۱ حوزه آبخیز شماره ۱۷ شفت) مطالعه گردید.

۱-۲- اهداف

هدف اصلی این تحقیق بررسی و مقایسه میزان افت چوب در دو روش بهره برداری سنتی و صنعتی می باشد. برای این منظور متغیرهایی که اندازه گیری گردیده اند شامل: گرده بینه، گرده کاتین<20، لاشه کاتین، الوار و تراورس می باشد.

 

دانلود کنید





:: موضوعات مرتبط: مقالات , ,
:: برچسب‌ها: برآورد میزان افت , میزان افت چوب , افت چوب , مراحل قطع , مراحل استحصال , بهره برداری سنتی , بهره برداری صنعتی ,
:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 17 خرداد 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: